vrijdag 24 juli 2015

van Shkoder naar Ohrid Macedonie

Ook Albanezen zeggen proost!!
21-07-2015. We zijn vandaag in de richting van Miloti gefietst. Eenmaal in Miloti, gaan we de binnenlanden van Albanië in. Wat een prachtig land.
Handel op de vuilnisbelt
Wat een vriendelijke mensen. De tijd heeft hier stil gestaan. We fietsen nu richting Burreli, door een kloof langs de rivier de Mat, wat een mooi landschap. We worden door vele Albanezen begroet. Mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. We krijgen steeds ijswater aangeboden. Echter we zien ook de andere kant, diverse keren een Beer in kleine kooien gezien, die op erven worden gehouden. Beren die neurotisch gedrag vertonen en maar heen en weer ijsberen langs de tralies. Ik heb nog wat druiven over en voer ze allemaal op.
 Er is geen verkeersbord waar geen kogelgat in zit. Let ook niet op de grote hoeveelheden vuil die langs de kant van de wegen ligt,toch is het een fascinerend land.
 We hebben vandaag weer echt moeten afzien vanwege het niet bepaald vlakke landschap en de hitte. In Burreli komen we om 18.00 aan en nemen een hotel en een heerlijk biertje dat hebben we verdiend. Kilometerstand 2844 dagafstand 101

22-07-2015
Na ee lekker ontbijt in ons hotel, op pad gegaan. Gisteravond, heb ik aan het thuisfront aangegeven dat we de route omgooien en via Macedonië gaan fietsen. Niels de neef van Ria die gaat vandaag naar Macedonië en die willen we ontmoetten in Ohrid, aan het meer van Ohrid, een prachtig gebied. Ik heb met hem vrijdag afgesproken.
Zeg wat mot je!!

Albanese natuur
We fietsen wat we kunnen maar Albanië is zwaar. Om vrijdag Ohri te halen, moeten we een inhaalslag maken
Vrachtwagen wordt met tuinslang gekoeld, zo warm was het
Bij Bulquiza chartert Peter een vervoer, althans wat je vervoer kunt noemen. Een Albanees met een oude Mercedes 190D, voorzien van een de bagageerail, en waar onze fietsen met snelbinders op worden gebonden. Dit heeft bepaald niet mijn voorkeur, en ik vrees voor onze fietsen. Als ze van het dak af donderen is het over en uit, zo simpel is het. Ik maan de chauffeur om kalm te rijden en hang steeds half uit het autoraam om te kijken of de snelbinders het wel houden. We worden 56 kilometer verder bij de grens met Macedonië gebracht. Gelukkig komen we wonder boven wonder heel aan. Na de grens fietsen we nog door tot Dibra en daar nemen we een hotel.
Kilometerstand 2880 dagafstand 36 km
Beer in kooi op erf, schrijnend!!

23-07-2015
Albanese natuur
Peter en ik hebben gisteravond in het Hotel Leon, warm gegeten, en dat is niet goed bevallen. We zijn de hele nacht aan het overgeven geweest en aan de buikloop. Een kleine verschrikking. Toch willen we niet in Dibra blijven om daar uit te zieken en besluiten toch nog naar Ohrid te fietsen. Uiteraard merken we dat het voor geen meter wil. Gelukkig is de weg op een paar klimmen na vlak te noemen. Volkomen van de leg, bereiken we na 66 harde kilometers Ohrid. We nemen gelijk een hotel en zijn even van de wereld, eten lukt niet, dan maar veel drinken.
Ik ben zelf al vanaf 24 april vanaf Rome begonnen met fietsen naar Nederland tot 25 mei, daarna ben ik met een zeilreis van 1,5 week, mee geweest, daarna ben ik met deze Balkanreis begonnen. Ik heb inmiddels alweer ruim 5000 km op m,n teller staan. Het lijkt mij daarom verstandig om de thuiusreis te aanvaarden om het lichaam te laten herstellen. Peter en ik hebben in goed overleg dit besloten. We zijn een kilometer of 45 van de grens met Griekenland af. Peter en ik zijn bijna 6 weken, 24 uur per dag bij elkaar geweest. 2 volkomen vreemden van elkaar eigenlijk. Natuurlijk brengt af en toe de vermoeidheid en de hitte irritaties over en weer met zich mee, je wordt wat kort af tegen elkaar en dat zet de verhoudingen soms op scherp, dat is heel normaal in dit soort situaties.

Toch kunnen we stellen dat we een mooie en zware toch hebben gehad tot nog toe. Peter doet het nog een paar dagen rustig aan om weer op krachten te komen.
Verkoeling aan de waterpomp
Ik vlieg zaterdag 25 juli rechtstreeks vanaf Ohrid naar Amsterdam. Ik heb er alle vertrouwen in dat Peter zijn einddoel Kreta gaat halen, erg ver is dat niet meer. Ik vond het fijn een tijd zijn fietspartner te mogen zijn Peter het gaat je lukken, dat weet ik zeker.
Geen verkeersbord zonder kogelgaten

Grenspost Bosnië Herzegovina
17-07-2015
Bosnië
Vandaag even wat kilometers maken, dus we gaan vroeg op. Eenmaal op weg blijven we de kustweg 8 van Kroatië volgen, en na zo,n 37 kilometer bereiken we de grens met Bosnië Herzegovina. We vinden het een beetje vreemd dat Kroatië, door Bosnië Herzegovina, aan de kustweg in tweeën wordt gedeeld, over een stukje van zo,n 11 kilometer.
Zoals gezegd na een paar kilometers rijden we Bosnië weer uit en Kroatië weer in. Het is met 35 graden, heet te noemen en we drinken heel wat af, wat eruit wordt gezweet gaat er ook weer in. We schieten toch lekker op en we bereiken Slano met z,n prachtige baai. Daar nemen we de camping. Nog 30 kilometer naar Dubrovnik.
Cruiseschip bij Dubrovnik
Kilometerstand 2524 dagafstand 87 km.

Brug bij Dubrovnik

Dubrovnik

18-07-2015

Vanmorgen de mooi baai van Slano verlaten. Na 30 kilometer, bereiken we de brug bij mooie plaats Dubrovnik. We dalen af naar het historische gedeelte. We bezoeken met de fiets in de hand de stad. Het is druk en het barst van de toeristen, veel Amerikanen een Japanners, die waarschijnlijk van de cruiseschepen af komen. Het is erg warm en we besluiten na een paar uur de stad te verlaten. Mooie plaats om terug te komen. Nu moeten we weer omhoog om op de kustweg 8 te komen. Het is stijl omhoog en met de fiets aan de hand lopen we een paar kilometer. Dat is zweten en werken geblazen. Op de kustweg 8 aangekomen zien we ook een stalletje met koopwaar. We nemen koud drinken en 2 zakjes gezouten pinda,s om het zoutgehalte in het lichaam weer wat aan te vullen. Na 7 kilometer komen we in het plaatsje Plat. Peter geeft aan dat hij liever een kamer wil dan een camping en dat hij de behoefte heeft om in een vast bed te slapen. Voor mij is de camping prima en af en toe wat op je zelf is ook niet verkeerd. In de avond zien we elkaar weer in het restaurantje aan het strand en eten we een lekkere maaltijd. Het was een pittige dag vandaag.
kilometerstand 2574 dagafstand 50 km.

19-07-2015
Peter en ik hadden om 08.00 uur afgesproken, maar om 07.30 uur stonden we er al. Eerst even een ontbijtje bij de supermarkt en daarna op pad. We rijden het laatste gedeelte van Kroatië naar de grens met Montenegro. Na zo,n 3 uur peddelen, bereiken we de grens en verlaten we Kroatië, adieu Kroatië.  We fietsen verder en bereiken de prachtige baai van Kotor, verder fietsend belanden we uiteindelijk in de drukke badplaats Budva, het lijkt wel kermis hier. We nemen de stadscamping, met een schandalig smerig sanitair, mar ja het is maar voor 1 nacht. Morgen denken we Albanië te  bereiken.
Kilometerstand 2659 dagafstand 85 km
Dubrovnik

een plaatje!!
20-07-2015
 We zijn vanmorgen om 05.00 uur opgestaan en hebben het kamp opgebroken. Een uur later vluchten we de stadscamping uit. Net na de camping is een 0-24 supermarktje dus we kopen een ontbijtje. Daarna fietsen we verder richting Bar. In Durmani nemen we bij een tentje koffie. Het tentje zit vol met mannen die waarschijnlijk niets te doen hebben, en het discussiegehalte is er erg  hoog. Voor 1,20 euro hebben we 2 koffie en 2 ijswater. Na Bar steken we omhoog en via Dobra volta, Kruta en Vladimir, komen we weer op de E851. Tegen het middaguur, bereiken we de Albanese grens. Nadat we door de paspoortcontrole zijn gegaan, worden we belaagd door bedelende vrouwen en kinderen, van het type Roma, zigzaggend vervolgen we onze weg. We fietsen door een paar dorpjes en we worden hartelijk begroet door de plaatselijke bevolking. Na 1,5 uur bereiken we Shkoder en nemen een hotel met Airco en WIFI. Heb ff lekker de tijd om dit blog bij te werken. Morgen verder door Albanië, in de richting Durresi.
Kilometerstand 2743  dagafstand 84 km.

Baai van Kotor

Vervuiling of nevel

Kerk in Bar Montenegro

Bedelende vrouwen na grens in Albanië

Albanië bereikt

donderdag 16 juli 2015

van Baric Draga naar Gradac

Camping aan de Noordzee ??
 12-07-2015
Gisteravond liet ik mijn laptop uit m,n handen vallen, gisteravond toch nog m,n blog kunnen schrijven gelukkig maar!!.
Vanmorgen kwam de bakker langs, dus eerst wat broodjes gescoord, en in een restaurant koffie gedronken. We volgen de kustweg verder en zien een bord Zadar nog 45 km. Onderweg kijk ik achterom en zie Pter nergens. Ik besluit te wachten, eindelijk na zo,n 15 minuten zie ik het gele gevaarte achter mij aankomen. Peter z,n ketting was er af gelopen. We hebben de afspraak gemaakt dat als we elkaar kwijt zijn wij na 30 minuten gaan bellen. Hoe dichter we Zadar naderen, des te drukker het wordt met het verkeer, het is dan ook geen pretje, om op de fiets Zadar te naderenb via de kustweg nummer 8. We worstelen ons de stad uit, overigens is Zadar wel een mooie stad en zeker de moeite om te bezoeken.. In Sukosan, ten zuiden van Zadar zien we een camping en die nemen we het is ongeveer 14.30 uur en mooi de tijd om uit te rusten, toch nog 71 km gereden, mooi gemiddelde.
Speenvarken aan het spit!!

Kilometerstand 2193 dagafstand 71 km .
 13-07-2015
Vanmorgen wer lekker vroeg van de camping af en in een rustig tempo vervolgen we onze weg via de kustweg nummer 8. Fietsen via Sebenik. Tussen de middag hebben we er al 64 km op zitten. We nemen ruim de tijd om koffie te drinken en te eten. Om ongeveer 14.00 uur besluiten we om een Camping te nemen. Peter geeft aan dat hij vandaag niet lekker heeft gefietst  enen dat hij het ff gehad heeft. Dat zelfde gevoel had ik een paar dagen geleden. Een reden om te stoppen en morgen een rustdag te nemen. Op Camping Adriatic, vlak voor Primosten. We hebber er toch weer 91 km uit weten te persen.

Kilometerstand 2284 dagafstand 91 km.
 14-07-2015
Rustdag te Primosten. Ik weet in dat dorpje een kapsalon te scoren die mij ontdoet van de haargroei, zodat ik er weer aerodynamisch uitzie. We zwemmen wat en luieren wat. De dag is dan ook zo om.

15-07-2015
Na een lekkere rustdag, fietsen we weer en richting Split. Na een poosje door te hebben gefietst bereiken we Split. Wat een verkeer krijgen we cadeau. Met ware heldenmoed omzeilen we Split. Het is voor fietsers een hel om daar te fietsen, maar goed we hebben het overleefd. Vroeg in de middag vinden we een kleine autocamp en besluiten te stoppen. Dus het is vroeg fietsen en vroeg stoppen, en dat is vanwege de warmte dan ook het beste. We stoppen er mee, het is warm zat, we zijn in het dorpje Dugi Rat!!
Kilometerstand 2361  dagafstand 77 km.

16-07-2015
Weer lekker vroeg uit Dugi Rat vertrokken, Peter geeft aan dat dit de eerste dag is dat hij eigenlijk geen zin heeft om te fietsen, dat is trouwens heel normaal tijdens dit soort lange tochten. Soms heb je gewoon geen zin, maar dat gaat over. Dus we gaan gewoon op pad na ontbijt. We volgen weer de prachtige kustweg nummer 8, het is werkelijk een schitterende kustweg met prachtige vergezichten. Het is wel druk met overig verkeer en we moeten af en toe flink klimmen maar dat mag de pret niet drukken. Het is wel warm zo,n 34 graden. Om 13.00 uur hebben we er weer in de 70 kilometer op zitten en we stoppen op een camping in Gradic. De middag gebruik ik om dit blog te schrijven. We zijn nog zo,n 120 km van Dubrovnik af.