vrijdag 25 april 2014

van Antequera naar Puertollano

21/04/2014
Gefietst van Antequera naar Los Villares,  niets anders dan regen en klimmen. Kwamen ook nog op een onverhard pad terecht, bestaande uit voornamelijk Spaanse klei en omdat het flink aan het regenen was liep de fiets vol met klei
Spaanse klei.
zodat wij geen mm meer vooruit kwamen omdat de spatborden vol liepen. Wij zijn van de route afgegaan en kwamen weer op een verharde weg terecht, vervolgens bij een olijvenboer gevraagd of wij de fiets mochten schoonspuiten en gangbaar maken. Na 81 km kwamen wij in het gehucht Los villares. Daar moest volgens de routebeschrijving een camping zijn, en die was er ook, het mocht echter de naam Camping niet hebben. Werden getrakteerd op een koude douche, en dat is fijn na zo,n lekkere rit. Konden wel bij de campingvrouw een heerlijk maaltijd nuttigen. Halve kip met patatas en een heerlijke Salade. inclusief 2 Bacardi cola, 2 biertjes en dat alles voor de prijs van € 14,90, ik heb de campingvrouw  € 20,00 gegeven, en blij dat ze was.  Zijn om 20.30 uur de tent in gedoken en vervolgens heeft het de hele nacht geregend. KM stand 447, dagafstand 81 km.
22/04/2014
Van Los Villares naar Cabra gefietst. Wolkenvelden afgewisseld met zon, afdalingen afgewisseld met klimmen, waarvan 1 tjot (berg) van 792 meter hoog. Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar ik adviseer een ieder die deze tocht wil gaan maken om dit niet ongetraind te gaan doen .
Mijn fiets weegt 18,9 kg, mijn bagage tussen de 35 en 40 kg, ikzelf inmiddels 95, dus tel maar op en dan weet je wat je omhoog moet zeulen. Ik fiets ook constant in mijn eerste versnelling en maak een hoop omwentelingen en zet mijn verstand op nul. Na 42 km in Cabra aangekomen, inmiddels was het weer opgeklaard en scheen de zon. In Cabra een Hostal genomen en nemen we een halve rustdag. In de middag een heerlijke visschotel gegeten, en nog even de arena van het stierenvechten bezocht. Toen wij terugkwamen in het hostal, waren daar ook 2 vakantiefietsers, namelijk Myriam en Jaap Kok, die ook de Hispaniaroute aan het fietsen waren. Het toeval is dat Jaap op mijn bericht op het wereldfietserforum had gereageerd en ik wist dat zij ook in de Andalusië  aan het fietsen waren.  In de avond nog even met z,n vieren de stad in, en het was erg gezellig.
Lekker voor niks
De stier is de lul

Kilometerstand 489, dagafstand 42 km
Jaap en Myriam, en wij
23/04/2014
Omstreeks  08.45 uit Cabra vertrokken. Cabra is een stad die ligt in het gebied tussen Cordoba en Granada. Wij zijn gaan fietsen richting Andujar, door een zeer heuvelachtig gebied, en zover het oog rijkt Olijvenboomgaarden. De totale hoogtemeters die we hebben bedwongen is 1150 meter. Na ongeveer 80 km waren we in Andujar aangekomen en konden we geen Camping vinden daarom doorgereden en 7 km buiten Andujar hebben wij de tent in een oude Olijvenboomgaard neergezet en hebben wild gekampeerd.
Olijven zover het oog reikt.
Kilometerstand 567, dagafstand 87 km
24/04/2014. Om 07.00 uur opgestaan gewassen in een beekje, Ontbijt gemaakt, spullen ingepakt en tent afgebroken. Om 08.45 uur op de fiets, om vandaag de toppen van de Siera morena te gaan bedwingen, hetgeen betekent kilmmen, klimmen, en nog eens klimmen.
Effe een tjotje pakken
Kijk maar eens op de grafiek.
Daarom vandaag ook niet veel km kunnen fietsen. Daar komt nog bij dat het een groot natuurpark is en zeer dun bevolkt er leven ook bijzondere dieren zoals de Iberische lynx, de Wolf en een aantal beren. Onderweg 1 restaurantje tegen gekomen, waar wij water in konden slaan. In de middag de provincie Andalusie verlaten en komen in de provincie Ciudad Real La Mancha. Bij Rio Robledillo, in een kloof zagen wij een verlaten huis, een soort ruïne, dicht bij een bergstroom. Na 72 km klimmen en dalen, hebben wij ons het huis toegeëigend en daar de nacht doorgebracht. Gewassen hebben wij ons in de bergstroom.
slapen in de ruïne
Kliometerstand 648 dagafstand 72 km
25/04/2014 om 08.00 op de fiets om de Sierra Morena uit te gaan klimmen. Wederom een paar pittige klimmen en in de middag konden we na een zeer lange afdaling het gebergte achter ons laten. Daarna nog een kilometer of 20 tot aan Puertollano, waar wij de nacht in een Hostal hebben doorgebracht. De volgende dagen komen we in het land van Don Quijchotte , jullie weten wel die dwaas die tegen windmolens vocht. We denken de komende dagen meer kilometers te kunnen maken omdat het landschap vlakker is.
Kilometerstand 699, dagafstand  50 km.
De Sierra Morena achter ons.