02/05/2014
Om 08.00 uur op de fiets, ik ga eerst bij een supermercado wat voorraden inslaan want die zijn aardig geslonken. Ik zie vandaag wel hoever ik kom. Borja is trouwens die stad waar die Spaanse signorita, een kostbare fresco naar z,n mallemoer heeft geholpen.
 |
| Naar de knoppen!! |
Ik breng dus ook m,n fiets hier niet naar de fietsenmaker, de kans is groot dat je hem dan als tandem terugkrijgt.
Dit werd echt een dag van pure zelfkastijding, vanwege het navolgende; Eenmaal Borja uitgeklommen, kom ik in een soort Spaanse Noord-Oostpolder terecht, op zich is dat nog niet zo erg, ware het niet dat er een soort storm staat, pal op m,n kop uit N/O richting. Na 3 uur pezen en zweten, heb ik bij de weergoden een officieel verzoek ingediend of de windturbine ook een standje lager kon. Verzoek werd afgewezen, sterker nog ik kreeg de indruk dat hij juist een standje hoger werd gezet, m.a.w je hebt dit zelf gewild en nu niet zeiken. Dus maar doorbuffelen, want ik moest naar het dorp Sadaba, want daar was het eerstvolgende hotel. Voorts was het niet mogelijk om bij deze windkracht je tentje op te zetten. Enigzins onder de indruk van dit Spaanse natuurgeweld, bereikte ik om 17.45 uur na 80 zweetpeen kilometers Sadaba. Bij het Hostal aangekomen, bleek deze ook nog eens failliet te zijn en dus gesloten. Aan een signora gevraagd wat te doen en deze bracht mij in een achterafstraatje op een adres bij een Spaanse signora die wel wat kamers over had. Ik kon er een mooie kamer krijgen met diner en ontbijt voor €30, ik had de indruk dat de mensen blij waren wat te kunnen verdienen.
 |
| Signora aan het koken |
In de avond heeft de gastvrouw heerlijk voor mij gekookt, het diner bestond uit wijn, macaronisalade en natuurlijk tortilla, cake en koffie na.
Kreeg trouwens van de Koninklijke Nederlandse vereniging van zuidkaap-noordkaapfietsers (KNVZNF) het bericht dat ik ben geslaagd voor het diploma Spaans graan-orkaanfietsen. Het certificaat zal t.z.t aan mij worden overhandigd door de voorzitter.
minimumeisen: minstens windkracht 7, afstand minstens 80 km.
 |
| Gastvrije familie |
Daar heb ik dus aan voldaan en ik dank de KNVZNF dan ook hartelijk. Diegene die ook in aanmerking wil komen, kunnen zich bij de vereniging melden.
Kon helaas vanwege hevige rukwinden vandaag weinig foto,s maken.
Kilometerstand 1371
Dagafstand 83
 |
| Spaans graan-orkaan stuifzand |
03/05/2014
Eerst lekker kunnen ontbijten bij deze lieve en gastvrije mensen en ik kwam niet weg zonder 4 dikke plakken cake en een complete tortilla, alles in alufolie ingepakt. Ik heb de familie wat meer eurootjes gegeven, hetgeen mij zeer in dank werd afgenomen.
Daarna op pad, want ik wilde die Spaanse N/O polder natuurlijk uit. Er stond nog steeds een straffe wind, maar ja ik ben geslaagd voor mijn diploma, dus dat moet nu een eitje zijn. Na Novellaco kom ik uit die vlakte, maar de wind nam niet af.
 |
| Maaltijdje |
Ik moest weer gaan klimmen n.l naar de Porto de Sos van 856 m hoog, met de wind weer volop. 1 keer had ik door wind en klimmen te weinig snelheid en kon ik mijn stuur niet houden en werd bijna de greppel in geblazen. Dankzij af en toe rust en de plakken cake van mijn hospita kwam ik aan de top. Daar kon ik in de verte al de Pyreneeën zien, het kan niet op. Afgedaald naar Sol de Rey Catolico, een bergdorp en daar koffie gescoord. Daarna door naar Sanguesa en gekeken of de camping die daar zou zijn, open was, dus niet.
 |
| Je ziet in de verte de toppen van de Pyreneen al |
Bij de plaatselijke groentenboer 2 kiwi en 2 tomaten gescoord en daarna op een bankje in de zon de tortilla van de lieve Spaanse hospita en de tomaten genuttigd, o ja en ook nog een banaan. Verder gegaan naar Javier en om 13.30 uur heb ik daar een hotelletje genomen en besloten het lichaam en de geest wat rust te gunnen.
 |
| Passeer de rivier de Ebro |
 |
| wat fiets dit licht |
Ik zit nu nog zo,n 80 km van de Franse grens af. Ik volg richting de Franse grens, een gedeelte van de Jacobsroute naar Santiago de Compostella, maar dan andersom in tegengestelde richting. Ik ben niet zo gelovig maar het lijkt ineens of het een stuk lichter fietst.
kilometerstand 1422
Dagafstand 51.
Ha die Willem,
BeantwoordenVerwijderenPetje af Kerel dat is echt doorzetten zeg.
maarja met zo"n leuke hospita moet het wel lukken.
Zet hem op. Wij blijven jou volgen. groetjes Thea en Niels
Hoi,W
BeantwoordenVerwijderenja na de zegen van Maria en een broodje kaas weggespoeld met een st Emillion wil je wel fietsen.
heb ook gelezen dat je marinier heb gespeeld zwaaien met messen enz.Hopelijk geen beletsel om verder te gaan.Zal de strijdkreet maar niet schrijven.Veel fiets plezier,en wat een avontuur . We blijven je volgen
Groetjes van Ida ,Cor en Duke