maandag 30 juni 2014

van Jokkmokk naar Gallivare.

30/06/2014
Zweedse natuur
Vanmorgen werd ik pas om 07.00 uur wakker. Voor mij is dat heel bijzonder, dus lekker lang uitgeslapen.
Ik wil vandaag er een ontspannen dag van maken. Het is de bedoeling tot in Gallivare te fietsen en dat is zo,n 100 km.
Ik neem er alle tijd voor en ga heel rustig fietsen.
Om 08.30 uur neem ik afscheid van Jaap Stam van de Camping.
Hij zegt dat hij mij nog wel tegen komt, want hij en Olga moeten boodschappen doen in Gallivare.
Stuwmeer van waterkrachtcentrale
Eerst doe ik de supermarkt aan in Jokkmokk, want mijn voedselvoorraad  hou ik opgetopt.
Mooie luchten
 Na het boodschappen doen de E 45 weer op richting Gallivare. Het weer in de ochtend is werkelijk prachtig. Gelukkig is de pijn van mijn puist minder. Ik probeer elke dag in mijn lies te kijken maar dat valt niet mee kan ik je verklappen, probeer het maar eens!. Dus ik probeer wat met een spiegeltje. Ik denk dat het een ontstoken haarzakje is. Ik smeer het elke dag 2 keer in met Betadine zalf en het heeft effect.
Onderweg kom ik Jaap en Olga nog tegen, Jaap zet de auto langs de kant van de weg en Olga maakt foto,s die zij mij per mail zal toezenden. Daarna nemen we weer afscheid.
Porjus bereikt
Op zo,n 43 km in Porjus kan ik een warme middagmaaltijd nemen. Ik kom daar om ongeveer 12.45 uur aan, en neem in het plaatselijke hotelletje een warm buffet. Ik zie aan mijn eettafel dat de lucht zwarter wordt. Na het eten vertrek ik weer en de regenjas kan aan want het begint te plenzen.
Het gaat regenen!!





 Ik blijf rustig fietsen en na een half uur is het weer droog, en kan ik zelf ook weer opdrogen.
Als je in deze streken fietst, dan moet je wel goed tegen alleen zijn kunnen, je bent vaak op je zelf aangewezen.
Dat heeft ook z,n charme natuurlijk, de natuur hier is overweldigend en dat kan ik moeilijk onder woorden brengen in de berichten. Je moet dat zelf meemaken. Op de fiets beleef je het veel intenser dan in een auto of motor.
Zweedse natuur
Op de late namiddag bereik ik Gallivare. Ik neem de camping en zet mijn tentje weer op.
Ik ben nu nog zo,n 2 of 3 dagen van de Finse grens af.
Het gaat lekker en voel mij weer goed.
Alleen toegankelijk voor snowscooters!
Kilometerstand 6226
Dagafstand 99 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten