zondag 29 juni 2014

Van Arvidsjaur naar Jokkmokk

29/06/2014
Naar Jokkmokk
Vandaag om 06.00 uur uit de slaapzak. Ik wil vroeg op de fiets, want ik moet een grote afstand afleggen. Tussen Arvidsjaur en Jokkmokk, is op zo,n 42 km in Moskosel nog een camping en daarna niets meer. 42 km vind ik te kort dus dat wordt Jokkmokk en dat is vanaf de Camping in Arvidsjaur zo,n 156 km. Om ongeveer 07.00 uur zit ik dus op de fiets. Ik rij Arvidsjaur uit en zie het bord Jokkmokk 153 km. Ik wil vandaag naar die poolcirkel, maar eerst kijken hoe het fietst met die verdomde puist in mijn lies. 
Bloemetje voor Ria
 Ik heb hem extra dik ingesmeerd met speciale wielrencreme, zodat de wrijving wat minder is
Het is eindelijk mooi weer een graadje of 18 en de zon schijnt, dus dat is mooi meegenomen.
Langs de berm zie ik een mooi boeket bloemen en ik denk die zijn voor Ria, mijn vrouw.
Nabij het gehucht Stormyheden (3 huizen), bereik ik de 6000 kilometerstand en dat ga ik vieren. Dus bij de Camping in Moskosel, (42 km)  neem ik een bak koffie en een Zweeds gebakje. Buddy krijgt een schouderklop!!
Terrasje om de 6000 te vieren!
 De Puist blijft irritant, maar het is uit te houden, dus ik ga door.
Er zijn geen restaurants en dus zie ik geen kans om een Dagens te scoren, dus neem ik een broodje en wat fruit.
Forel vissen in de Pitealven
 Langs de snelstromende rivier de Pitealven zie ik mensen op Forel vissen. Het is een prachtige grote snelstromende rivier.

Pitealven

Klimmen en dalen op de E45
 Na uren fietsen bereik ik om 16.12 uur op kilometerstand 6117, dan eindelijk de poolcirkel Ook dit is weer een hoogtepunt en om dit te vieren neem ik in de plaatselijk aanwezige kiosk een bak koffie en Zweeds gebak. Om mijn geweldige kick te verwerken, mag ik dan nog 10 km naar de dichtstbijzijnde camping in Jokkmokk, waar ik even later, lichtelijk op m,n tandvlees arriveer. Het is de Camping Skabram Stugby Jokkmokk, van Olga en Jaap Stam, zij runnen deze Camping en maken heerlijke kaas, heb ik vernomen. Op de camping huur ik een Stuga, want ik heb geen fut meer om m,n tent op te zetten. Ik krijg van Jaap de meest luxe
 Ik heb de hele dag moeten klimmen en dalen, het was weer heerlijk ouderwets afzien geblazen.
Nog 1 te gaan
Morgen heb ik weer een lange rit naar Gallivare Malmberget.
Yeeeeees!!
 Kilometerstand 6127
Dagafstand 163 km

3 opmerkingen:

  1. Hey Willem, proficiat je hebt de poolcirkel bereikt, geweldig !!! Wat een prachtige natuur en avondtuur !! Succes en beterschap met je puist, toch erg vervelend. Groetjes vanuit je hometown

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte welkom bij Skabram Stugby in Jokkmokk.
    Rust lekker uit en dan morgen weer fris op de fiets.
    Top hoor, wat een tocht.
    Hartelijke groet, Olga en Jaap Stam
    www.poolcirkel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem, gefeliciteerd met het bereiken van de Poolcirkel !!

    Groeten Maurice

    BeantwoordenVerwijderen