maandag 11 mei 2015

van Trento naar het Oostenrijks Pfunds

09 Mei 2015
Hotel in Venezia in Trento, snel verlaten, geen aanrader, namelijk onze kamer had geen raam, een krakende vloer en een zitbadje gemaakt voor kleine Italianen. Het enige voordeel was dat het gelegen was midden in het oude centrum, en dat voor €82, maar goed we hebben redelijk geslapen en dat maakt het weer goed

Vanochtend na ontbijt op de kamelen. We volgen de rivier de Adige en het blijft prachtig. We hebben voor het eerst de wind tegen.
We kwamen onderweg langs een tentje en daar verkochten ze zelfgemaakte appelsap. We kopen een hele liter en die gaat op.
 De Appelpersboer is geïnteresseerd in mijn fiets en wil weten hoe zwaar hij is met bagage. Voor ik het weet, tilt hij mijn fiets met bagage en al op aan de achterkant van mijn zadel, ik zeg nog iets in het Italiaans van No No No, maar het was al te laat. Ik kon die appelpersboer wel door zijn appelcentrifuge halen. Gelukkig kan m,n Brooks zadel heel wat aan.
Gefrustreerd drink ik de rest van het appelsap op en daarna maken Ria en ik ons uit de voeten.
 en even verder hebben we het Duitse taalgebied bereikt.
We fietsen nog 14 kilometer door en in Vilpiano  zien we een Camping met restaurant.
We slaan ons kamp op, douchen en doen de was. Eten s,avonds eindelijk schweingebrat met rostkartoffelen, en een biertje. Het was weer een enerverende fietdag.
 Kilometerstand 942 dagafstand 82 km
 10 mei 2015
Vandaag een prachtige fietsdag, we volgen het fietspad in het dal van de Adige, met zicht op de nog besneeuwde toppen van de Alpen. Net na Merano slaan we in een kraampje een kilootje fruit in. Even verder nemen we koffie met een apfelstrudel. Je merkt aan alles dat we de grens met Oostenrijk naderen.

We eindigen op een camping in Prado. Morgen moeten we de Rechsenpass over, 1520 m hoog, dus vroeg naar bed.
Kilometerstand 1009, dagafstand 67 km.

11 mei 2015
Vanmorgen om 08.30 uur, vertrokken van de camping in Prado, we moeten de Rechsenpas over (1520 m). Fietsen eerst door naar Glurns, een prachtig middeleeuws aandoend dorpje. In Glurns drinken we nog eerst koffie, voordat we peentjes gaan zweten. Na Glurns begint de klim. Kilometer na kilometer hoger en hoger. Eindelijk bereiken we St Valentino. Ria bereikt ook haar eerste 1000 kilometer. Daarna gaat het door naar Rechsen en bereiken we de top 1520 m. De omgeving is zo mooi, dus je vergeet je vermoeide benen. We bereiken Oostenrijk, Ari verdechi Italia, je was geweldig. het Oostenrijks plaatsje Pfunds zien we een camping en slaan ons kampement op.

Ondanks de inspanningen was het een mooie fietsdag.

kilometerstand 1070 dagafstand 61 km.