zaterdag 11 juli 2015

van Ankaran (Slovenie) naar Baric Draga

Sloveniƫ bereikt.
08-07-2015
Gisteravond een Tsjechisch gezin uit de brand geholpen. Zij waren met volgepakte MTB,s op reis gegaan. Tja als je dat doet en je sjouwt gewicht mee dan heb je meer kans op spaakbreuk. Met 1 van mijn reserve spaken ze weer op weg geholpen. Niets zo mooi als een dankbare Tjech!!, ze konden weer verder.
Fietstunnel in Sloveniƫ
Vandaag de Sloveens kust, richting de grens met Kroatie gereden, net na Portoroz bereiken we die. Onze paspoorten worden gecontroleerd, wat EU??. Daarna fietsen we door Istrie richting Umag, daarna door naar Novigrad. Vlak voor Porec, denken we slim te zijn en een fietspad te nemen. Na 5 km komen we er achter dat we de verdkeerde kant op fietsen, dus 5 km terug in de hitte. Gelukkig komen we een bar tegen en we bestellen het nodige vocht in de vorm van Radler. Na 93 km komen we aan op Camping Zelena laguna. Deze dag heeft veel van het lichaam gevergd, na gedane arbeid is het dan ook goed rusten.
kilometerstand 1922 dagafstand 93

Buddy en de duikboot
09-07-2015
We gaan vandaag proberen de boot bij Brestova te halen om naar Cres te gaan. We fietsen dwars door Istrie, via Pazin. in de morgen is het bewolkt en het heeft zelfs nog een klein beetje geregend. Er staat harde wind en die hebben we dan ook pal tegen. Ik bemerk dat het fietsen niet lekker gaat. Mijn lichaam protetsteerd in alle toonaarde, het geeft een signaal af. Ik ben niet goed hersteld van de afgelopen dagen, dus zit er maar 1 ding op en dat is fietsen in de Zenstand. Om 3 uur s,middags besluiten we om in het leuke vissersplaatsje Plominin Luka, een Sobe te nemen (B&B). We zijn nog zo,n 13 km van Brestova af. Voor vandaag is het mooi genoeg geweest.
Laten hem goed smaken
kilometerstand 1987 dagafstand 65 km
Haventje Plominin Luka
10-07-2015
Vanmorgen gelijk een ferme klim om uit het vissersdorpje Plimonin Luka te komen, dat is om ff lekker wakker te worden.Na 7 km klimmen komen we in de afdaling naar de veerboot in Brestova, en we gaan als een speer. We komen aan en kopen een ticket en kunnen gelijk de boot op, die ons naar het eiland Cres zal brengen.
ongeveer een half uur later, zijn we op Cres. we weten dat het vanaf de boot een lange klim gaat worden naar Mareg aan de ander kant van het eiland. In Mareg gaat de boot die we moeten hebben om op het eiland KRK te komen. na 3 uur ploeteren bereiken we Mareg. Weer kunnen we gelijk de boot op en we passeren een hele boel auto,s die ons voorbij raasden richting de boot, deze staan in de brandende zon te wachten op de volgende boot. Voor fietsers is er altijd wel plaats op de boot. om 13.00 uur zijn we op KRK. Nu is het wachten in de haven aldaar want de boot naar RAB gaat pas om 16.00 uur. We rusten ondertussen lekker uit en gaan warm eten. Om 16.00 varen we uit en om 18.00 komen we aan op de Camping op het eiland Rab. Wat een mierennest van een camping, verschrikkelijk dat mensen elkaar zoiets aan doen, om 2 weken in een sleurhut op elkaar gepropt te zitten. Wij proppen ons tussen een Pool en een Duitser met onze tentjes, het is maar voor 1 nacht tenslotte. Aan de Duitser vragen wij of hij zijn waslijn wil weghalen, anders kunnen wij onze tentjes niet neerzetten. Gelukkig is ie daar toe bereid.
ff bijkomen
Volledig er tussen gepropt gaan we proberen te slapen.      Kilometerstand 2035 dagafstand 48 km

Sobe hond
11-07-2015
Vanmorgen ons ontworsteld uit het mierenest, en we vluchten uit de camping in Rab. Eenmaal op weg kunnen we weer normaal adem halen en we fietsen dan ook rustig naar de andere kant van het eiland waar we weer de boot naar het Kroatische vaste land gaan nemen.
Rab is vrij vlak en na zo,n kleine 2 uur zijn we bij de boot. Er staat weer een rij van hier tot Tokio, en ook bij het ticketloket, wat maar door 1 man wordt bemand. Peter offert zich op en gaat in de rij staan en na een half uur heeft ie de kaartjes en we schieten gelijk weer de boot op, alle wachtenden achter ons latend.
Na dat we op het Kroatische vasteland zijn aangekomen, nemen we eerst bij een tentje koffie, want we weten dat het een behoorlijke klim gaat worden van de boot naar de kustweg de 8. Eenmaal op de kustweg, vervolgen we die en hij is werkelijk prachtig en goed te fietsen. Op zo,n 50 km boven Zadar nemen we weer een Sobe, voor 25 euries de man. Morgen richting Zadar en Split, we zien wel oever we komen.
kilometerstand 2122 dagafstand 87 km.
Fietsen aan boord gestouwd

Fiets op de kustweg

Een cruise!!

Gaan weer aan boord

Voor een kaartrje in de rij

haventje aan de kustweg

Kustweg

1. Erg leuke foto's. Je kan aan alles zien dat het een geslaagde vakantie is geweest