dinsdag 27 mei 2014

van Dinant naar Noord Limburg

26/05/2014
Namur
Mijzelf om 07.30 uur op de fiets gehezen. Langs de |Maas richting Namur gereden en daar drink ik een bak koffie
De rotswand!
 Een paar kilometer voorbij Namur, kom ik op een voor mij zeer gedenkwaardige plek, namelijk Marche Les Dames.
In 1978 tijdens mijn opleiding voor sportinstructeur bij het Korps Mariniers, moest ik hier op deze rotswand, mijn onderdeel kliminstructeur halen.
Uiteraard moesten wij alles zelf ondergaan en zelf de klimgeit uithangen en de rots beklimmen.
Rotswand 2
Tijdens 1 van mijn beklimmingen, werd ik beveiligd door mijn Buddy Jopie Hesseling. Hierbij liep de beveiligingslijn rond het middel van Jopie. Elke centimeter die ik omhoog klom moest Jopie de lijn inhalen. Jopie stond aan de top van het rotsplateau. Op een meter of 7 van de top, verloor ik de grip onder mijn voeten, doordat er een stukje rots afbrokkelde, en daar hing ik boven de afgrond, met m,n 90 kg, aan het middel van Jopie.

Herdenkingsmonument Albert 1
Ik kneep Jopie ondertussen uit als een sinaasappel. Het duurde denk ik wel 5 minuten voor mijn gevoel, voordat ik eindelijk weer een klein richeltje vond. Daar toonde Jopie de ware Korpsgeest door mij niet naar beneden te laten kletteren. 
En je zult wel zeggen wat heeft dat nu met je fietstocht te maken, wel nu, zonder Jopie en zijn volhardendheid, had ik deze tocht nooit gemaakt zo simpel is het!!

Bijna Maastricht
 Jopie heeft trouwens een week lang als een diabolo rondgelopen.

Marche Les Dame, maakt trouwens nog steeds deel uit van het Belgische leger en maakt ook deel uit van de Belgische geschiedenis, want de Belgische Koning Albert 1, is tijdens een klimsessie op dezelfde rotspartij, in 1934, door een ongeval om het leven gekomen en er staat ook een monument. John Kenbeek Kees Heemskerk en Hans van der Velde, mijn Korpsmaten die samen met mij in de opleiding zaten, en die volgers van mijn Blog zijn, kunnen het zich nog wel herinneren.
De grens !!
Ik ben daar trouwens even een half uur gaan zitten, ik was er nooit meer terug geweest.
Ben trouwens wel geslaagd !!

Hierna gefietst richting Huy en daar van de emotie in een restaurantje Lasagna en salade zitten schaften. Toen kon ik er weer tegen.
Vervolgens via de Maas naar Liege gefietst, om vandaar in Maastricht te geraken. Verkeerde keus !! Nooit doen, wat een verschrikkelijke Belgische puinhoop!
Geen weg of pad is heel, onduidelijke richting aanwijzingen, enz, enz.
Uiteindelijk kom ik om 17.12 uur op kilometerstand 3257 aan in Nederland in het plaatsje Eijsden.
Eijsden voorbij
Ik besluit nog door te rijden tot na Maastricht.
In Meerssen neem ik een hotelletje, op een bordje op het hotel staat fietsers welkom!! Het hotelletje heet SAM SAM
En hoewel het restaurant gedeelte van het Hotel gesloten is op maandag, maakt de zeer vriendelijke eigenaar alsnog
een heerlijk pastamaaltijd klaar. Waarschijnlijk zag ik er wat afgetakeld uit, met van die hongerige ogen. Fantastische mensen!
Maastricht
Kilometerstand 3278
Dagafstand 144 km
 27/05/2014
Na ontbijt fiets ik via Beek, Geleen, Echt, Roermond en Venlo naar huis. Het stroomt de hele dag van de regen.
Om 14.15 uur meld ik mij aan de poort van de Basis.
Ria mijn vrouw, denkt in eerste instantie dat ze met spons Bob van doen heeft!


Spons Bob meld zich aan de poort
Volgens het regelement van de Koninklijke Nederlandse vereniging van zuidkaap-Noordkaapfietsers (KNVZNF)
staat in artikel 1, dat de deelnemer elke week een rustdag mag genieten.

In artikel 2, staat dat de deelnemer de rustdagen ook mag opsparen om ze op de tussen basis, aansluitend op nemen.

In artikel 3 staat, dat de deelnemer gerechtigd is een voorschot te nemen, op de rustdagen in het 2e traject naar de Noordkaap.

Je begrijpt hier maak ik gebruik van!!
Heb in 6 weken maar 1 rustdag gehad en wel in Lourdes, dus ik heb er recht op!
Dit betekent dat ik woensdag 04 juni weer op de fiets stap, voor het 2e traject richting Noordkaap.
Ik zal proberen om op 06 juni weer een Blog up-date te presenteren.

Kilometerstand 3381
Dagafstand  103 km

Tot dan!!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Willem, gelijk heb je en geniet er maar lekker van samen met Ria en Duke !!! Heel leuk dat we je effe hebben gezien en gesproken... wat een avontuur. Veel succes al je je trip weer hervat en we zien weer naar je volgende reisverslag uit ! Groetjes van Eric & Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem ben toch wel een beetje jaloers op je wat een mooie foto's.

    Succes met de 2 e ronde.

    gr. Gerry Huberts

    BeantwoordenVerwijderen