zondag 25 mei 2014

van Verzy naar Dinant

24/05/2014
Maasbracht komt dichterbij!
 Vanochtend om 08.00 uur vertrokken uit Verzy, richting Reims. Groot gedeelte gefietst langs het Canal du Marne, richting het centrum van Reims. Van afstand de Kathedraal van Reims bekeken en kort daarna vond ik het wel gezegend en effen weg weze!! uit die stad. Na Reims kom ik in een uitermate saai landbouwgebied, met een koffiescoorgehalte van 0%. Ik heb er echter wel voor gezorgd dat ik koffie in Reims had gedronken, dus niet erg!

Kathedraal in steigers in Reims
 Het sleurhutvuttergehalte in dit gebied is overigens ook 0%.
Kom ook nog een Lila klaproos tegen, en ik wist niet dat deze kleurvariant er ook was. Zo maak je nog eens wat mee op zo,n dag!!


De Lila klaproos ??
Na dat landbouwgebied, kom ik in de middag aan in Herbigny en daar beginnen de Franse Ardennen.
Dat betekent gelijk weer klimmen en dalen en d.w.z korte steile klimmetjes en afdalingen.
Klimmen !!
 Na zo,n 2 uur intervaltraining, want daar heb je het met klimmen en dalen over, hou ik het in Signy-Labbaye voor gezien en neem daar de plaatselijke camping. Ik heb nog energie over om het kamp op te zetten.

Kilometerstand 2993
Dagafstand 87 km
Franse Ardennen
 25/05/2014

Om 08.30 uur heb ik mij zelf op de fiets getakeld. Na de bakker, fiets ik het dorp uit en krijg gelijk een klim voor mijn kiezen, dat is natuurlijk om lekker wakker te worden.
Precies op de top bereik ik de 3000 kilometerstand, en dat ga ik vanavond onder het genot van een biertje even vieren!

Gewoon mooi !
 Bij Charleville-Mezieres, bereik ik de Meuse, die goeie ouwe Meuse, die vlak langs mijn woonplaats Swolgen stroomt, en ik wordt er zo wat emotioneel van. Na Charleville-Mezieres kom ik op een fantastisch mooi fietspad die geheel langs de Meuse loopt van Charleville tot aan Dinant via de Ardennen. en 108 km lang is.
Le Meuse!!
 Door de kronkelingen van de Maas, heb ik soms wind mee en soms tegen, maar het is fijn fietsen. De zon schijnt en het is een graad of 23. Ik ga voorspoedig en kom in Givet en ik schamp al langs de Belgische grens. In Givet kom ik langs het Franse opleidingscentrum voor de Commando,s, boven op een rots gelegen, prachtig!! 
Charleville-Mezieres
Ze hadden Roosendaal ook op een rots moeten neerzetten!
Nunc aut Nunquam!!

Bij het plaatsje Heer sur le Meuse, bereik ik België, ik krijg nu de smaak pas te pakken en besluit door te fietsen naar Dinant en ik maak er gewoon een lange dag van. In Dinant aan gekomen neem ik het IBIS hotel, gelegen aan de Meuse!! en het terras ook en daar neem ik 2 leffe 33 cc Blond om de 3000 km te vieren.
Le Meuse 2
Hierna heb ik nog geprobeerd om dit blog te Up-daten of hoe je dat ook noemen wilt, en volgens mij is het wel aardig gelukt, ik heb er wel mijn tijd voor moeten nemen en alles 2 keer nalezen
of ik weer geen gekke dingen aan het oppennen ben!
Voorts wil ik nogmaals mededelen dat ik alle reacties binnenkrijg en lees, daarvoor dank, ook namens mijn Buddy!

O, ja het paard ruikt de stal!!!!!
Hollandse platbodem op de Meuse
Kilometerstand 3134
Dagafstand 141 km
Sluisje in de Meuse

Fietspad 108 km langs de Meuse

Zo maar iets langs de Meuse

Le Meuse

Sluistunnel in de Le Meuse

Commando opleidingscentrum in Givet langs de Meuse

De Grens Frankrijk- België langs de Meuse


3 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,
    Wij volgen je op de voet. Mooie foto's ook.
    Het lijkt net of we een beetje met je meefietsen.
    Ga zo door.
    Groetjes Thea en Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Willem, goed bezig kerel, nog even en je fietst ons alweer voorbij :-) op weg naar het Scandinavische eind avontuur. Hou vol en geniet ervan! Gr. Bart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal Willem. Ook mij staat jouw cliffhanger nog helder voor de geest. Even, heel even, was jouw eeuwige glimlach/grijns van je gezicht.
    Heel veel succes verder met je voorbereiding en blijf vooral je ervaringen met ons delen.
    Hans van der Velde

    BeantwoordenVerwijderen