woensdag 21 mei 2014

van Grignon naar Provins

Canal d Orleans
 20/05/2014

Ik ben vroeg op pad gegaan, omdat de eerst volgende overnachtingsplaats op een kilometer of 90 van Grignon is gelegen.
Na een uitstekend ontbijt, op de fiets gestapt en kom gelijk weer op het jaagpad van het Canal d Orleans, en ik volg het Canal  een kilometer of 26 tot aan Montargis. Dat lijkt leuk fietsen, maar net als gisteren, zit het jaagpad vol met kuilen en is onverhard en met grind. Met bepakking daar overheen fietsen begint op een gegeven moment wat onprettig te voelen. We krijgen het dan ook voor onze kiezen, zowel Buddy als ik. Maar aan alles komt een eind en nadat we Montargis hebben bereikt, ga ik eerst koffie drinken. Montargis zou het Venetië van Frankrijk zijn, met vele bruggen en kanaaltjes, ik moet zeggen dat ik daar weinig van heb gezien. Ik besluit Montargis snel achter me te laten.
Graanschuur 1
 Vervolgens kom ik in een wat saai landschap terecht met lange eentonige wegen, een landbouw gebied vol graan, de Franse graanschuur en tja, daar moet je ook doorheen, dus verstand op nul en trappen maar!! Af en toe ook nog een bui tussendoor, het kan vandaag niet op.
Dan bereik ik Villeneuve sur Yonne. Omdat er nog meer regen op komst is wil ik een Chambre d Hotes nemen. Navraag gedaan bij het Office du toerisme en in Villeneuve  blijkt geen Chambre d Hotes meer vrij te zijn, daarom moet ik 4 kilometer verder naar Veron. Omdat Veron toch op mijn route ligt, fiets ik daarheen en neem het Chambre d Hotes, en daar krijg ik geen spijt van.
Villeneuve sur Yonne

Kilomterstand 2704
Dagafstand 97 km


21/05/2014
Vanochtend een geweldig ontbijt gehad, zo heb ik het zelden meegemaakt.
Trotse gastheer Jean en het ontbijt
 Ik ga niet allemaal opnoemen wat er op tafel stond, maar er was zoveel keus. Deze zeer vriendelijke mensen, hadden kosten nog moeite bespaard om het mij als gast naar de zin te maken.
Mocht je ooit daar eens in de buurt komen, dan raad ik je deze chambre d Hotes aan;
Les Lucanes, van Maryline en Jean Martin
42 Grande rue, 89510 te Veron. Helemaal Top!!
Met weemoed verlaat ik bovenstaand adres en fiets via de oevers van de rivier de Yonne richting Sens.
Rivier de Yonne
 In Sens aangekomen, heb ik de tijd genomen om even door het centrum te lopen. Koffie gedronken en toen zag ik een prachtige oude overdekte markthal en ik dacht " die is van mij! "
Daar Stokbrood, kaas en fruit gekocht.
Kaas scoren!!
 Na Sens kom ik wederom in de zogenaamde Franse graanschuur terecht. Graanvelden zover het oog reikt. Tja wat wil je ook met al dat stokbrood. Het betekent voor mij wel dat ik moet klimmen en dalen, geen weg is ook maar enigszins vlak te noemen.
Eindelijk krijg ik een gigantisch lange afdaling, richting de rivier de Seine. De afdaling duurt wel een half uur lang en na een kwartier denk ik dat ik op een brommer zit, in plaats van op een fiets.
Overdekte markthal in Sens
Bij De Seine aangekomen, ben ik van de brommer gestapt en ben aan de Seine gaan lunchen en natuurlijk stokbrood, Franse kaas en fruit, veel fruit.
Sens
 Daarna verder door de graanschuur gefietst, in de richting van het stadje Provins. Daar zou volgens het boekje een Camping moeten zijn, ik kon hem echter niet vinden. Daarom een Chambre d Hotes genomen in het oude stadgedeelte Haute de Ville. Provins is zeer zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik bevind mij nu net iets ten oosten van Parijs.
Graan, Graan en nog eens graan

Kilometerstand 2778
Dagafstand 74 km
De Seine

Lunchplek aan de Seine

1 opmerking:

  1. Hoi,W
    Wat een prachtige tocht.Geweldig landschap en prachtige natuur met vele wisselingen,dit moet je maar mee kunnen maken.We hebben dit zo in Frankrijk ook gedaan ,maar dan met de ( auto )
    langs de Loire met zijn stulpjes is toch is apart he en de graanschuur heeft toch ook zijn charmes.Nu richting Parijs en dan begin je al aardig richting huis te komen,maar niet doen he.Zoal een goed marinier blik op oneindig en doorkarren.

    Hier alles prima
    gr Ida cor Duke

    BeantwoordenVerwijderen