vrijdag 23 mei 2014

van Provins naar Verzy

Schip met zure appelen komt er aan.
 22/05/2014
Om 09.00 uur uit de Chambre d Hotes vertrokken, het ontbijt was niet zoals gisteren, verre van dat, maar ik kan er mee op pad. Ben eerst rustig met de fiets aan de hand, Provins uit gewandeld. Nauwelijks het stadje uit, kom ik weer in de Franse graanschuur terecht, en ook in een hoosbui, die lang heel lang duurt. Ik zelf vind het niet erg om in de regen te fietsen, ik heb een prima Goretex jas en het is vast een goede training voor wat mij mogelijk in Scandinavië te wachten staat. 
Lunchhut!!
Nu ik zo,n 3 dagen in die graanschuur aan het fietsen ben, valt het mij op, dat ik nog geen enkele windmolen ben tegengekomen die elektriciteit opwekt. Tja, daar hebben die Fransen  natuurlijk van die mooie kerncentrales voor. Om even droog te kunnen lunchen, heb ik gebruik gemaakt van een mooi hokje. Na de lunch rustig verder gefietst en opeens kom ik van het graan weer in de wijngaarden, ik heb namelijk de Champagnestreek bereikt. Ook het weer knapt aanzienlijk op.
Champagnestreek
 Ik besluit in Sezanne een Camping te nemen, het weer is weliswaar wat onbestendig te noemen, maar ook met regen, moet ik de tent in.
Zo gezegd zo gedaan.
Op de Camping aangekomen, staan daar 2 Nederlandse sleurhutten, keurig netje op lijn en gebroederlijk naast elkaar, middenklasse caravan en dito auto, compleet met voortent en tafel en stoeltjes en de satellietschotel uit. Om mijn kamp op te kunnen zetten, kan ik niet anders dan ze passeren.

Ik vind het mooi!
 En ja hoor, wat ik verwachtte, gebeurde ook, ik word door 2 sleurhutbewoners van het mannelijk geslacht aangesproken. Je kent ze wel, Kaki kortebroek aan, 2 witte melkflessen daaronder, witte sokken en Camping sandalen. Al een tijdje genietend van de VUT, en niets anders op de Camping te doen dan wat vervelen.
Ik ben hun prooi natuurlijk!!!
Zo, je komt zeker uit Nederland fietsen!!, Ik zeg, nee dat is niet het geval. Dan ben je op weg naar Santiago de Compostella zeker! Want wij staan hier al 3 weken en er zijn er al verschillende langs gekomen!!
Ik zeg nee, ook dat is niet aan de orde!!
Om zo snel mogelijk mijn kamp op te kunnen zetten
Champagnestreek
 vertel ik ze, dat ik mijn grote teen in de straat van Gibraltar heb gestoken in Tarifa Spanje en dat ik op doorreis ben naar de Noorkaap in Noorwegen.
Hierop staan de sleurhutvutters mij aan te kijken of dat ik een buitenaards wezen ben. Uiteindelijk mag ik mijn  weg vervolgen
ze vinden mij maar een beetje vreemd heb ik de indruk!
Daarna gaan de sleurhutvutters bij moeders de vrouw zitten, die of aan het breien is of puzzelen. Het kopje thee komt erbij en er wordt een greep in de koekjestrommel gedaan of het niets is.
Klik en lezen!!!
Daarna gaat men gezellig PIMPAMPETTTEN. Tot dat het tijd wordt om te eten. De zelf meegebrachte aardappelen en de spinazie en de karbonaadjes komen op tafel. Om 20.00 uur gaat het journaal aan om te kijken wat voor ellende er is op deze wereld en vervolgens gaan ze het programma Goede tijden en Slechte tijden kijken. Om het niet af te leren, wordt er voor het slapen gaan nog een spelletje PIMPAMPET gedaan, en zo is de dag op de Camping weer compleet. Ik kan wel begrijpen dat ze mij wat vreemd vinden.
Oorlogsmonument
Ik heb deze dag de keuze gemaakt om wat minder kilometers te maken  hetgeen te maken heeft met de overnachtingsmogelijkheden tussen de trajecten.
Vandaag 2 keer naar het stadje gefietst. 1 keer voor een biertje en boodschappen, en 1 keer voor wat te gaan eten. Elke keer dat ik weg reed zag ik de sleurhutvutters, en ik denk enigszins jaloers, vanachter de gordijntjes van hun voortent naar mij kijken, daar moest wel het PIMPAMPETTEN even voor worden onderbroken.

Kilometerstand 2824
Dagafstand 46 km
Grasmaaiacademie!!!!
23/05/2014

Na het kamp te hebben afgebroken, vertrek ik van de Camping. De sleurhutvutters, slapen nog, het is nogal laat geworden met dat PIMPAMPETTEN, en ze hebben toch niets anders te doen natuurlijk!!
Eerst een koffie gescoord in Sezanne en daarna op de fiets. In Mondement-Montgivroux kom ik bij een bizar groot oorlogsmonument van de 1e wereldoorlog. Ik ga niet allemaal verhalen, wat daar zich heeft afgespeeld, wil je het weten dan klik je maar op de foto.
weggetje door de wijngaarden
 Na het plaatsje Vertus, kom ik weer in een uitgestrekt wijngaardgebied, de Champagnestreek. Op zeker moment kom ik
bij een grasveld van naar schatting 80 bij 60 meter. Daar zijn wel 8 man bezig met motormaaiers dat grasveld te maaien. Ik denk natuurlijk!! dit is zo,n beroemde Franse grasmaaiacademie!! Ik maak een foto, hetgeen de cursisten niet zo leuk vinden. Snel fiets ik door. Even later kom ik Niels en Jenny tegen, 2 vakantiefietsers, die de Lourdesroute in de juiste richting fietsen en niet zo als ik, tegen de stroming in! Even lekker gepraat en voordat ik wegfiets, waarschuw ik ze voor die sleurhutvutters in Sezanne.
Champagnemuseum
In Verzy stop ik, want daar zou een hotel de Ville zijn. Nou vergeet het maar, hotel de ville was eens een mooi hotel, maar nu niet meer. Navraag gedaan bij de plaatselijke bakker, en na het kopen van een stokbrood, wordt ik naar een adres gestuurd waar ze een Gite verhuren. Zo gezegd zo gedaan.
Ik bevind mij nu vlak onder Reims.

Het waren weer 2 hele mooie fietsdagen.

Kilometerstand 2906
Dagafstand 82 km.

2 opmerkingen:

  1. Dag Willem, mooi verhaal om te lezen. Klopt het dat eind april half mei ontbreekt.
    Groeten Rik Schenk sleurhutvutter. geen witte sokken
    Ik heb met je gesproken in Beaugency

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey lonely Rider,
    al ruim 3000 km!!!!!!!
    knappe prestatie
    groetjes Loen

    BeantwoordenVerwijderen