zaterdag 28 juni 2014

van Sorsele naar Arvidsjaur

28/06/2014
Eland 1
Vanochtend om ongeveer 08.00 uur op pad uit Sorsele. Nauwelijks 9 km gefietst en ik zie aan de kant van de weg een Eland. Ik blijf gelijk staan en pak zo snel als ik kan mijn fototoestel. De Eland ( waarschijnlijk een jong exemplaar) blijft mij observeren en ik maak een foto. Daarna verplaatst hij zich wat en ik zie kans om nog 2 foto,s te maken. Je komt ze niet vaak tegen en het is dan ook een unieke ervaring.
Eland 2
Later op de Camping zegt een Zweed tegen mij, dat als het een jonge Eland is, ik geluk heb dat het ouderpaar er niet bij is, omdat ze dan wel eens agressief kunnen zijn.
Nou ja dat zal wel, ik ben zeer in mijn nopjes dat ik er 1 van dicht bij in het wild heb mogen aanschouwen.
Ook barst het van de rendieren en ik heb ze dan ook een paar keer voor mijn fiets.
En dit is de mooiste , Eland 3
 Voldaan fiets ik verder richting Arvidsjaur. Ik krijg een paar stevige klimmen voor de kiezen en ik voel dat mijn lichaam protesteert. Waarschijnlijk ben ik nog niet voldoende hersteld van gisteren (145 km). Ik heb daar nu mee te maken en ik luister ook naar deze signalen, want je kunt maar niet ongebreideld door blijven gaan natuurlijk. Ik besluit dus naar Arvidsjaur door te fietsen en daar de Camping te nemen. Na 87 km , kom ik om 13.15 uur in Arvidsjaur aan en neem alvorens naar de Camping te gaan eerst een middagmaaltijd.

Om 15.00 uur heb ik het kamp opgezet. Ook heb ik weer last van een ontsteking in mijn lies (puist), en dat fietst natuurlijk klote.
Na het douchen, heb ik de puist te behandeld met Betadinezalf, hij was door het fietsen al wat beschadigd, ik zie wel hoe het morgen fietst !!
Hierna ga ik mijn kleding wassen. Ondertussen is het weer gaan regenen en ik maak gebruik van de camping droogtrommel om de kleding te drogen.
Rendieren!!

 Later in de middag ga ik nog even boodschappen doen in het dorp.

Morgen wil ik Jokkmokk zien te bereiken en daar de poolcirkel passeren,  ook dat vind ik een hoogte punt. Ook hoop ik morgen de 6000 km op de teller te krijgen.  Op de puist na, denk ik dat morgen een mooie dag gaat worden!!

Voor mijn fietswiel!
Kilometerstand 5964
Dagafstand 87 km.

Arvidsjaur bereikt!

1 opmerking:

  1. Geweldig Willem, alweer 1000 km verder sinds we je gezien hebben! TOP! nog even volhouden hè! elanden en rendieren die je vergezellen.. prachtig dat nemen ze je niet meer af! Groeten uit Sint Anthonis.

    BeantwoordenVerwijderen