donderdag 26 juni 2014

van Stromsund naar Vilhelmina

26/06/2014
Stromsund bereikt
 Na het gebruikelijke ritueel ( wassen, kamp opbreken en ontbijt)
om 08.00 uur op pad.
Vannacht had het weer flink geregend, dus de tent is nat ingepakt.
In Stromsund nog even wat fruit en yoghurt gekocht.
Volgens mij zijn dit kraanvogels!
 Daarna natuurlijk de E 45 op, richting Hoting.
Na 46 kilometer, kom ik daar aan en scoor een warme chocolademelk bij een pompstation.
Omdat het nog vroeg is voor een Dagens, besluit ik door te rijden naar Dorotea. Vlak voor Dorotea bereik ik Zweeds lapland. De Noordelijkste provincie van Zweden.
Het geeft mij een enorme kick, om hier op de fiets aan te komen.
Mooi Zweden
 Even later ben ik in Dorotea en scoor natuurlijk een Dagens. Dit scheelt mij elke dag een hoop kookwerk, en het kost omgerekend nog geen 10 euro.
Na de Dagens ga ik op weg, ik wil vandaag Vilhelmina zien te bereiken en dat is nog zo,n 52 km. Ik heb er al 79 op zitten, maar ik voel mij goed, dus gaan met die banaan.
Na een half uur richting Vilhelmina te hebben gefietst, zie ik de lucht zwarter en zwarter worden. De bui barst los en het is ook hagel. Het is maar goed dat ik m,n helm op heb. Ik schuil onder een boom langs de kant van de weg en trek daar m,n regen overschoenen en regenbroek aan.
Yes Lapland bereikt!!
In vol ornaat fiets ik door en het blijft gieten en het is guur. Gelukkig niet veel wind, maar door het zweten, wordt je toch wat kouder dan normaal.
Lapland 2
 Ik fiets door omdat ik weet dat in Vilhelmina een goede camping is.
In de late namiddag bereik ik  als spons bob Vilhelmina en de camping. Ik huur daar een Lapstotta, dat is een houten wigwam. Er zit een elektrische kachel in en 2 bedden en een houtkachel en een kleine koelkast een hartstikke leuk ding!!
Vilhelmina
 Na douchen, ga ik eerst mijn kleding wassen want door dat zweten en het regenpak, stink ik als een Eland.
Ik hang de was in de wigwam te drogen en ik hoop dat het morgen droog is. Het elektrische kacheltje staat er voor, dus dat moet lukken.
Leve de camping in Vilhelmina een hemelse wigwam camping!!
De Lapse wigwam
 kilometerstand 5732
Dagafstand 131 km
Wig wam van binnen

Uitzicht naar buiten

Was drogen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten